poniedziałek, 27 listopada 2017

Czy naukę da się wywrócić do góry nogami?

czyli zasady "odwróconej klasy" oraz inne, kreatywne techniki nauczania. Kurs: "Classroom management solutions for teachers - Florencja.

 

W dniach od 16-20 października 2017 roku Panie: Aleksandra Janus-Holka oraz Katarzyna Porębska brały udział w tygodniowym kursie w szkole Europass Teacher Academy, dotyczącym zarządzania klasą, innowacyjnego nauczania oraz motywowania uczniów do nauki.


Kurs prowadziła Sheila Corwin, a pozostałymi uczestnikami byli nauczyciele z: Bługarii, Słowenii, Niemiec, Czech, Polski oraz Węgier.





Podczas kursu nasze nauczycielki dowiedziały się jak efektywnie wprowadzać w klasie zasady i reguły oraz jak mobilizować uczniów do ich przestrzegania. Ważnym aspektem poruszanym w czasie zajęć było wykształcenie umiejętności dawania uczniom poprawnych i jasnych instrukcji, monitorowania ich pracy oraz dokonywania ewaluacji.



Podczas zajęć zostały przedstawione skuteczne strategie motywowania uczniów do nauki, z uwzględnieniem podziału na motywację wewnętrzną i zewnętrzną. W czasie warsztatów obie Panie miały możliwość poznania różnorodnych form i możliwości dokonywania ewaluacji nauczania, również takiej, którą uczniowie mogą sami wprowadzić w proces uczenia się.




Jednym z ciekawszych elementów zajęć było poznanie metody nauczania zwanej "Flipped Classroom", czyli odwrócona klasa. Polega ona na tym, że uczniowie samodzielnie, w domu przygotowują się do lekcji, opracowują ją zgodnie z instrukcjami nauczyciela, zgłębiają temat oraz jego poszczególne elementy. Nauczyciel może przekazać uczniom instrukcje dotyczące tematu w różnorodny sposób np. poprzez wykonanie i udostępnienie uczniom filmu instruktażowego do obowiązującego tematu. Dzięki temu podczas lekcji nauczyciel ma do dyspozycji cały czas, aby wykonywać z dziećmi praktyczne ćwiczenia, rozpoczynać dyskusję na opracowany temat, wprowadzać do zajęć elementy metod aktywizujących, takie jak: gry zespołowe, zabawy dydaktyczne i wiele innych, na które zazwyczaj w ciągu "tradycyjnych" 45 minut nie ma czasu. Tym sposobem odwrócone zostaje myślenie na temat tradycyjnego nauczania, gdzie nauczyciel musi znaczną część lekcji poświęcić na opracowanie z uczniami tematu, tym samym ćwiczenia praktyczne, zadając najczęściej jako zadanie domowe. Metoda ta jednak wymaga od uczniów ogromnego zaangażowania, sumienności oraz zapału do samodzielnego opracowywania podanych tematów w domu. 



Jak myślicie? Sprawdziłoby się "wywrócenie nauczania" w naszej szkole?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz